MobilePay: Løft forretningen med mobilbetalinger

MobilePay gør livet nemt for private, der skal betale til fællesgaver og fælles frokost. Men appen er også blevet et strategisk værktøj for virksomheder, der går efter bedre brugeroplevelser og nye forretningsmodeller.

Interview med Michael Schmidt Barsøe, Head of Mobile Payments i Danske Bank, og Peter Gregersen, Senior User Experience Specialist hos MobilePay. 


MobilePay er nærmest blevet et synonym for mobile betalinger, på samme måde som Google er det for søgninger på internettet og Kleenex for lommetørklæder. Den nemme betalingsapp ligger allerede i lommen hos over 3,5 mio. danskere. Det store antal brugere giver virksomheder hidtil usete muligheder, for mobilbetaling kan drive øget digitalisering, bedre brugeroplevelser og nye forretningsmodeller.

I dag tilbyder mere end 45.000 danske virksomheder betaling via MobilePay og flere er på vej. For betalingsmetoden er et varmt emne på direktionsgangene, når talen falder på digitaliseringsstrategier og nye forretningsmodeller. Med rette, hvis man spørger Danske Banks Head of Mobile Payments, Michael Schmidt Barsøe:

”Mobile betalinger er ikke bare er et spørgsmål om at få en ny form for transaktion. Det er et middel til at forbedre forretningen, skabe bedre brugeroplevelser og ruste sig til at blive morgendagens vinder.”

Nemmere betaling skaffer nye kunder

I modsætning til tidligere, hvor betalinger ofte blev set som et nødvendigt onde for kunden, kan den mobile pendant være et middel til at differentiere sig og skabe mere værdi for både brugere og virksomheder.

”Det giver mulighed for nogle andre kundeoplevelser og nye brugerflows, og den enkle interaktion via mobiltelefonen kan være afgørende for at lande nye kunder” siger Michael Schmidt Barsøe.

Mails med indbetalingskort, NemID, netbank og gentagne indtastninger af kodeord er nemlig kilder til unødigt besvær, og dermed risikerer man, at potentielle kunder falder fra undervejs i købet. Uanset om det gælder udskiftning af telefonabonnement eller energiselskab, øger mobilbetalinger sandsynligheden for, at kunden gennemfører sin transaktion. 

"Hvis jeg med få klik kan spare 500 kr. om året, vil jeg være mere tilbøjelig til at handle,” siger chefen for Mobile Payments.

Men der er mange andre fordele ved at tænke mobilbetalinger ind i kunderejsen. Udover at kunden får en hurtig og enkel betalingsmetode, kan mobile betalinger også være en kilde til værdifuld information.

”Du bliver bedre i stand til at kortlægge dine kunders forbrugsmønstre. Hvad de gør, og hvorfor de gør det,” siger Michael Schmidt Barsøe.

Når kunden handler via eksempelvis MobilePay, kan virksomheden i højere grad end med traditionelle betalingsløsninger lagre et flow af information om kunden. Information, der eksempelvis kan bruges til at målrette ydelser eller produkter. Peter Gregersen, Senior User Experience Specialist hos MobilePay fortæller:

”Mobile betalinger åbner op for nogle nye muligheder, fordi den betalingsløsning, du bruger, ved noget om dig, og du giver lov til at sætte de data i spil”.

Det kunne eksempelvis betyde, at kunden undgår at skulle indtaste navn, adresse eller foretrukne form for levering, når der handles online - disse informationer er allerede indtastet i appen. Det betyder en hurtigere og mere simpel interaktion, og dermed også en større sandsynlighed for at kunden handler. Dermed kommer man tættere på et såkaldt ”one-click-buy".

Men en ting er at gøre kunderejsen så kort som muligt, en anden er at overbevise brugeren om, at det er en sikker betalingsmåde. For selvom sikkerheden er i top, når man laver transaktioner med MobilePay, kan en alt for enkel brugerflade efterlade brugeren med et indtryk af det modsatte. Peter Gregersen siger:

”Det er en kunst at indbygge lige præcis nok friktion til, at produktet føles sikkert og troværdigt, samtidig med at man sender brugeren hurtigt igennem. Det er en problemstilling, vi har meget fokus på.”

Tænk i nye forretningsmodeller

MobilePay er et hit til overførsler mellem privatpersoner, men virksomhederne har endnu ikke knækket koden til at kunne udnytte det store potentiale, der ligger i, at millioner af danskere har MobilePay på deres smartphone. 

”Der er grobund for at tænke i nye forretningsmodeller. Det kan eksempelvis være den måde aviser opkræver abonnementer på, der i dag foregår med girokort og en længere abonnementsperiode. Hvad nu, hvis du bare vil købe en enkelt artikel og ikke en hel avis? I dag vil alle danskere være i stand til med få klik at købe individuelle online-artikler,” fortæller UX-specialisten Peter Gregersen.

Et andet eksempel på at mobilbetalinger kan løfte forretningen findes i samarbejdet mellem MobilePay og Scanomat. De to virksomheder har udarbejdet en fælles app-løsning, hvor du kan bestille og betale for din favoritkaffe – uden at være i kontakt med en medarbejder. Kort sagt: En moderne måde at tænke café på.

MobilePay og mobilbetaling i fremtiden

Selvom eksemplerne allerede er mange, vil vi se endnu flere innovative måder at udnytte mobile betalinger i fremtiden. Hos MobilePay arbejder man konkret med at gøre appen mere intelligent. Peter Gregersen siger:

”MobilePay skal forstå brugeren bedre for at kunne dække brugerens behov. Målet er at appen bliver en personlig assistent, der hjælper dig med at gøre betalingerne endnu nemmere.”

Samtidig kan mobilbetaling blive en vigtig brik i fremtidens apps og digitale interaktioner, hvor omgivelserne i højere grad bliver medbestemmende for de muligheder, du har på din telefon. Den udvikling kommer ifølge Michael Schmidt Barsøe til at harmonere godt med MobilePay: 

”I fremtiden kan du sidde på en café, koble dig på wifi, bestille fra menukortet og betale med det samme – alt sammen fra mobilen.”


MobilePay

Danske Bank lancerede MobilePay i 2013. I dag er MobilePay en selvstændig enhed, der indgår i samarbejde med en lang række partnerbanker. Formålet er at sikre brugerne og virksomhederne en mobil betalingsplatform med stor udbredelse, høj brugervenlighed og fokus på konstant innovation. 

I tal:

  • Mere end 3,5 mio. danskere har hentet MobilePay.
  • 2. kvartal i 2017 tegner til at blive et nyt rekordkvartal for MobilePay med 60 mio. transaktioner gennemført via appen.
  • Prognosen for 2017 er mere end 220 mio. transaktioner, hvilket svarer til over 60 mia. kroner sendt via appen.
  • 39 % af brugerne anser MobilePay for at være den app, de nødigst vil undvære.

Blå bog:

Navn: Michael Schmidt Barsøe

Alder: 47

Titel: Head of Mobile Payments, Danske Bank

Udd.: HD i afsætning fra Syddansk Universitet




Navn: Peter Gregersen

Alder: 37
T

itel: Senior User Experience Specialist, MobilePay

Udd.: Cand. Mag. i informations- studier, Århus Universitet.

ProData Consult gemmer data i din browser / enhed ved hjælp af cookies med henblik på statistik og optimering af vores hjemmesider og eventuelt til målrettet annoncering. Ved at acceptere, giver du os dit samtykke til denne brug af cookies. Læs vores privatlivspolitik for mere information. Du kan altid trække dit samtykke tilbage her: Persondata politik & cookies

Webstedet kræver brug af "Nødvendige cookies". Vores nødvendige cookies bruges kun til at levere en korrekt fungerende hjemmeside og webservice.

Udvalgte tredjepartstjenester kan lagre cookies for at placere relevante annoncer, der leveres til dig på tredjepartswebsteder.