Interview med IT-chef Mads Krog-Jensen,  Nordic Aviation Capital.

Nearshoring-betænkeligheder blev gjort til skamme

Med bøvlede offshoring-erfaringer in mente tænkte NAC først, at nearshoring i Polen ikke var noget for dem. Men da de så kvaliteten af de polske konsulenters arbejde og mærkede deres arbejdsmoral, skete der en mental kovending. I dag har NAC’s IT-chef kun positivt at sige om sin nye, udenlandske arbejdskraft.

Interview med IT-chef Mads Krog-Jensen, Nordic Aviation Capital

Den relativt ukendte, men meget succesfulde danske flyvirksomhed Nordic Aviation Capital driver verdens største flåde af mindre regionalfly. Selvom forretningen buldrer afsted, har IT-afdelingen dog vanskeligt ved at tiltrække de ønskede IT-ressourcer til hovedkontoret i Billund. Særligt med tanke på, at LEGO-koncernen også befinder sig i Billund og suger mange potentielle kandidater til sig.

I 2012 ledte NAC efter en fast konsulent, der kunne varetage udviklingsopgaver på NAC’s .NET-baserede platform. Da det ikke kunne lade sig gøre, hyrede de midlertidigt en konsulent gennem ProData Consult, fortæller Mads Krog-Jensen, IT-chef i NAC.

“Da konsulentens ansættelse ophørte, evaluerede vi forløbet sammen med ProData. Her fortalte de første gang om muligheden for nearshoring i deres udviklingscenter i Polen. Det viste sig, at man kunne få to konsulenter i Polen til den samme pris som én konsulent i Danmark. Så vi sagde ok til at gå videre og fik derefter tilsendt CV’er på i alt otte mulige kandidater, hvoraf vi udvalgte fire til samtale i Warszawa,” fortæller Mads Krog-Jensen.

Flydende engelsk i skrift og tale

NAC havde egentlig kun tænkt sig at ansætte én konsulent i Polen, men da de mødte de fire konsulenter, blev de enige om at tilknytte to af konsulenterne på prøvekontrakter af tre måneders varighed.

“Den ene syntes at tale en del bedre engelsk end den anden. Til gengæld havde den anden et meget højt teknisk niveau. Så vi tænkte, at de to supplerede hinanden, og at de ville udgøre et godt team. Det har så senere vist sig, at de begge to taler og skriver flydende engelsk – den ene havde bare noget med udtalen, og så var han nok også nervøs til samtalen,” fortæller Mads Krog-Jensen.

Efter prøveperioden endte NAC med at forlænge kontrakten med begge konsulenter, og de varetager i dag alle typer af opgaver, men udvikler primært på NAC’s backbone.

Forskel på offshoring og nearshoring

Mads Krog-Jensen fortæller, at både han og NAC’s danske chefprogrammør i Billund indledningsvis havde store betænkeligheder ved nearshoring-konceptet, fordi de forbandt det med erfaringerne fra offshore-projekter i navnlig Indien.

“Min erfaring er, at offshoring er forbundet med mere bøvl. Dels på grund af tidsforskellen, der eksempelvis gør, at en fejl rapporteret i Danmark kl. 15 først bliver rettet dagen efter. Og dels på grund af kulturforskellene. I Indien skal et lokalt team have 100 siders dokumentation forud for hver opgave. Hvis man ønsker at ændre en detalje, skal de have en ny dokumentation på opgaven. Det er en helt anden oplevelse at arbejde med de polske konsulenter,” fortæller Mads Krog-Jensen.

“De har for det første en meget høj arbejdsmoral. Jeg møder som regel ind på kontoret kl. 9 om morgenen og går hjem kl. 17. Som oftest er konsulenterne i Polen på kontoret før mig, og de går også senere hjem. Det er mit indtryk, at de sætter en stor ære i at levere et godt produkt. Derudover er de meget selvkørende. Typisk udarbejder vi en halv A4-side som dokumentation, tager lidt screen dumps og tegner nogle streger, hvor vi eksempelvis gerne vil have placeret en knap. Mere skal de ikke bruge.”
Fungerer den form for kommunikation, eller giver det anledning til besvær?

“Jeg holdt for nylig et indlæg på et seminar, hvor jeg viste et eksempel på en dokumentation til vores polske konsulenter. Opgaven var, at vi havde et Excel-ark med data på 20.000 fly, som er hele den verdensflåde, vi handler med. De data ville vi gerne have importeret og matchet op imod en database, der inddeler flyene efter producent, model, ejerforhold, finansieringsforhold og så videre.

Vi tegnede, hvordan vi gerne ville have sat det hele op og sendte det til konsulenterne i Polen. Uden nogen form for efterfølgende kommunikation fik vi det færdige produkt leveret til test, og det fungerede bare. De havde lavet et verdenskort og en regionsopdeling, man kunne klikke sig ind på, og de havde gjort det muligt at filtrere på årstal, flytyper og så videre. Det var imponerende,” fortæller Mads Krog-Jensen.

Let at prøve det af

NAC’s største bekymring, da de ansætte de to polske konsulenter, var, hvordan de fik konsulenterne integreret i den danske organisation, så både de og NAC ville føle, at de bidrog på lige fod med alle andre.

“Det har heldigvis slet ikke vist sig at være et problem,” siger Mads Krog-Jensen. “Det har helt sikkert også hjulpet, at vi er en global virksomhed, der er vant til at arbejde sammen på tværs af kulturer og landegrænser. Man kan komme langt med Skype og instant messaging. Og de gange, hvor det har været nødvendigt, har det været nemt at hente de polske konsulenter til Danmark, så de kan arbejde herfra. Og vi har også været i Warszawa et par gange. Det fungerer smertefrit.”

Har I på noget tidspunkt overvejet selv at stå for ansættelsen af konsulenter og den daglige drift i Polen?
“Jeg ville ikke ane, hvor jeg skulle begynde, hvis jeg selv skulle ud at finde de programmører i Polen, vi gerne vil have. Derudover er det min opfattelse, at der er en meget lav risiko forbundet med ProDatas nearshoring-koncept. Konsulenterne kan ansættes på korte kontrakter, så man kan altid trække sig ud af det, hvis udbyttet ikke er som forventet. Og ProData tager sig af alt det praktiske vedrørende ansættelseskontrakter, kontorleje, skat og så videre. De har i det hele taget gjort det meget nemt for virksomheder at prøve det af,” siger Mads Krog-Jensen.

“Derfor ville jeg heller ikke have nogle betænkeligheder ved at anbefale nearshoring til virksomheder, der ligesom os har svært ved at finde ressourcerne i Danmark. Jeg kunne også godt finde på at lægge ad hoc-opgaver til konsulenter i Polen for en kort periode, hvis vi havde en spidsbelastning,” slutter Mads Krog-Jensen.

Indtil videre bibeholder NAC de to konsulenter i Polen, men de overvejer på et senere tidspunkt at udvide med to yderligere konsulenter på kontoret i Warszawa.


Om NAC

NAC blev grundlagt i 1990 i Billund. NAC køber, leaser og sælger kommercielle fly, hvor de propeldrevne turboprop-fly er kerneaktiviteten. Flåden består p.t. af 250 fly, der udlejes til 40 leasing-tagere, hvor kunderne er mindre selskaber såsom Jet Time og større selskaber såsom Lufthansa, Air France, US Airways og Air Berlin. NAC har p.t. én chefprogrammør ansat i Billund og to konsulenter ansat i Warszawa i Polen.