Interview med Michael Peter Madsen, Nearshoring Manager og Torben Finnemann, Project Management.

SDC nearshorer til Polen

”De lokale konsulenters niveau er tårnhøjt”

På under et år har SDC etableret et udviklingskontor i Polen med mere end 50 lokale konsulenter. Her fortæller de ansvarlige om hele processen og den værdi, deres nye polske arbejdskraft har tilført både SDCs egen organisation samt SDCs kunder.

Dobbeltinterview med Michael Peter Madsen, Nearshoring Manager i SDC og Torben Finnemann, Director of Portfolio and Project Management SDC

Det går godt i SDC, som er IT-servicepartner for en lang række danske, svenske, norske og færøske pengeinstitutter. SDC har haft en organisk vækst på op imod 50 pct. de seneste to og et halvt år, hvilket betyder, at forretningen i en både nær og fjern fremtid kommer til at mangle udviklerhænder. I forvejen offshorer SDC en del af deres udvikleropgaver til en fast samarbejdspartner i Indien. Det er dog ikke alle typer af opgaver, der er velegnet til offshoring. Eksempelvis er SDC meget varsomme med, hvem der kan håndtere bankkundernes mange personfølsomme data. Det er vigtigt, at der er stram regulering af dette område, og blandt andet derfor gik SDC i første halvår af 2014 på jagt efter en nearshoring-lokation indenfor EU’s rammer.

Polen var et godt valg

Michael Peter Madsen er Nearshoring Manager i SDC. Han fortæller, at SDC indledningsvis foretog en grundig analyse af markedet i EU, hvor en række forskellige parametre blev gennemgået.

“Vi kiggede blandt andet på tilgængeligheden af lokal, kvalificeret arbejdskraft og på konsulenternes lønniveau. Vi kiggede på de forskellige landes politiske stabilitet – jeg kender eksempelvis mange, der i dag har fortrudt, at de for nogle år tilbage placerede deres udviklingscentre i Ukraine. Vi kiggede på den lokale infrastruktur, og på hvor let det eksempelvis var for de lokale konsulenter at komme til og fra vores potentielle kontor. Vi kiggede også på rejsetiden til og fra Danmark, og vi rådførte os med kolleger i branchen, som havde erfaring med nearshoring. Endelig vurderede vi niveauet for fleksibilitet og skalerbarhed,” fortæller Michael Peter Madsen.

Baseret på alle disse parametre endte valget med at falde på Polen og hovedstaden Warszawa. Det var et godt og på sin vis nemt valg, siger Michael Peter Madsen.

“For det første er der masser af god, lokal arbejdskraft i Polen. De spytter nærmest IT-folk ud fra universitetet hvert år. For det andet er rejsetiden mellem Danmark og Polen begrænset. Fra jeg forlader mit hjem, til jeg står på kontoret i Warszawa, går der to og en halv time. Og så er der mange internationale banker, der har etableret sig i Polen, hvilket betyder, at vi kan hente folk ind med erfaring fra den finansielle sektor.”

Polakker kan ikke lide usikkerhed

Den hollandske kulturanalytiker Geert Hofstede lavede for en del år siden en stor undersøgelse af, hvordan kultur spiller ind på forskellige nationaliteters måde at arbejde på. Eksempelvis er der i nogle lande en stærk tradition for et tydeligt hierarki mellem medarbejder og leder, ligesom nogle nationer producerer flere kollektivister end individualister.

“Det er nok ikke alle Hofstedes pointer, der stadig holder, men vi brugte alligevel nogle af dem som pejlemærker i vores samlede analyse af Polen,” siger Michael Peter Madsen.

Hvad karakteriserer i den sammenhæng polsk arbejdskraft?
“Blandt andet som følge af landets historik kan polske arbejdere ikke lide usikkerhed. De vil gerne vide, hvad der skal ske med dem om tre måneder. Det betyder, at vi i god tid skal fortælle vores polske konsulenter, om de kan forvente at blive forlænget eller ej. Ellers begynder de at kigge sig omkring efter et andet arbejde. I Danmark har vi et stort socialt sikkerhedsnet, og det betyder, at danske konsulenter trives fint med en større grad af usikkerhed i deres ansættelser,” siger Michael Peter Madsen.

Giv dem masser af ansvar

Danske virksomheder, der ønsker at etablere sig i eksempelvis Polen, kan enten vælge selv at stå for alt fra oprettelse af lokalt selskab, kontorleje, ansættelser og så videre, eller kan man vælge at benytte sig af en leverandør, der kan hjælpe med alt det praktiske. SDC valgte det sidste og har i dag et samarbejde med blandt andet ProData Consult Poland.

“De hjalp os med at komme på plads og få hyret de rigtige folk ind,” siger Torben Finnemann, som er Director of Portfolio and Project Management i SDC. “I den proces har vi gjort meget ud af at integrere vores samlede udviklerkapacitet i planlægningen, så hver enkelt afdelingsleder har adgang til alle ressourcer, hvad end de er eksterne eller lokale, nearshore i Polen eller offshore i Indien.”

Hvordan sikrer man, at en ekstern polsk medarbejder udfører sit arbejde efter de samme virksomhedsværdier som en intern dansk medarbejder?
“Jeg kender virksomheder, som udelukkende betragter deres sourcede medarbejdere som arme og ben. Vi vil gerne forsøge at holde på vores konsulenter i lang tid, så de kan lære os og vores specifikke systemer at kende og på den måde blive mere effektive. Det handler blandt andet om at give konsulenterne i Polen en masse ansvar. Mange af dem har tidligere arbejdet på finansielle systemer for andre banker i området, og de kommer derfor med en stor brancheviden, som de kan lære videre til os. Hvis man formår at udnytte den viden, tror vi på, at vi får produkter tilbage, som er af en højere kvalitet, og som skaber mere værdi for vores kunder, end hvis vi blot betragtede vores konsulenter som midlertidig arbejdskraft,” siger Torben Finnemann.

Få input udefra

For nylig lavede analysevirksomheden Forrester Research en opgørelse, der viste, at verdens bedste netbankløsning kom fra den polske bank mBank.

“Vi skal ikke bilde os ind, at vi i Danmark kan levere bedre end resten af verden,” siger Michael Peter Madsen. “De lokale konsulenters niveau i Polen er tårnhøjt. Det er erfarne folk fra banksektoren, som virkelig kan noget. Der er selvfølgelig altid en indkøringsperiode, men de interne reaktioner har været meget positive.”

“I Danmark er der en tendens til, at man arbejder med lokale folk. Udviklermiljøet i Danmark er relativt begrænset, hvilket betyder, at vi har det med at trække meget på de samme ressourcer, og så ender man ofte med løsninger, hvor man egentlig bare bekræfter hinanden i, at det, man gør, er rigtigt. Det er sundt at få input udefra fra folk, der er vant til at løse udfordringer på en ny måde. Det lærer vi som organisation meget af,” slutter han.


SDCs 7 gode råd til nearshoring

  1. Vurdér behovet for nearshoring, inden I kaster jer ud i det. Lad være med at falde i fælden, hvor man lægger sine udviklingsopgaver ud i verden, bare fordi arbejdskraften er billig. Der skal være fremtid i at oprette en nearshoring-lokation. Det er forbundet med en del opstartsomkostninger at åbne et kontor i et nyt land, og der går tid, før investeringen er hentet hjem igen

  2. Definér meget tidligt en operationel model.
    Det er vigtigt at få beskrevet governance, processer, vejledninger og politikker for brug af nearshore-ressourcer, inden man går i gang

  3. Bliv enige om, hvilke parametre der er vigtigst for jer. For nogle er det pris, for nogle er det den lokale arbejdskrafts faglighed, for nogle er det den samlede rejsetid (og omkostningerne forbundet hermed) frem og tilbage mellem Danmark og lokationen. For andre er det den samlede pakke af parametre, der er afgørende

  4. Brug erfarne og lokalt forankrede leverandører i etableringsfasen. De har den lokale viden, og de har en stor interesse i, at det skal blive en succes. SDC har en multivendor-strategi og har benyttet flere leverandører i opstartsfasen

  5. Sørg for, at virksomheden har en god digital infrastruktur, der understøtter samarbejde på tværs af landegrænser. Værktøjer, der kan være med til at bryde afstande ned mellem medarbejdere, er vigtige. Det er eksempelvis videokonferenceteknologi, men endnu vigtigere for udviklere er det muligheden for, at flere konsulenter kan arbejde på den samme opgave samtidig via skærmdeling og derigennem hjælpe hinanden med konkrete problemstillinger

  6. Sæt hyppige møder op. Det forekommer nemt og naturligt at ringe hinanden op eller sende en mail, når man har et spørgsmål. Men ofte får man det ikke gjort, eller også er samtalepartneren ikke tilgængelig. Hvis der er et møde i kalenderen, bliver det prioritet mere naturligt – eller bør i hvert fald blive det

  7. Hvis virksomheden har truffet beslutning om at nearshore, så kom i gang og prøv det af. Noget kan forberedes i detaljen, andet er learning by doing. I begge tilfælde er erfaringerne positiv læring for organisationen

Den 11. marts 2015 indviede den danske ambassadør i Polen, Jesper Hommel, og direktøren for SDC, Jesper Scharff, SDC’s nye og udvidede nearshore IT-udviklingscenter hos ProData Consult i Warszawa. 


Om SDC

SDC blev etableret i 1963 og er IT-servicepartner for den finansielle sektor i Norden. Kerneydelserne er udvikling og drift af bankapplikationer. SDC er ejet af kunderne og omfatter mere end 120 danske, norske, svenske og færøske pengeinstitutter. SDC beskæftiger ca. 620 interne medarbejdere på hovedkontoret i Ballerup og har ca. 60 konsulenter ansat i udviklingscenteret i Polen.

Del denne side med dit netværk:

INtf?