Interview med udviklingschef Søren Thygesen, Spillehallen.dk.

Nearshoring er ikke kun for store virksomheder

Spillehallen.dk ApS er et godt eksempel på, at nearshoring ikke kun er for store virksomheder med store budgetter. Den danske spiludvikler har for nylig hyret tre polske seniorkonsulenter til at varetage en udviklingsopgave i Warszawa.
Erfaringerne har indtil videre været særdeles
positive, beretter den danske udviklingschef i Spillehallen.dk ApS.

Interview med udviklingschef Søren Thygesen, Spillehallen.dk

Spillehallen.dk ApS er en dansk gaming-virksomhed, der udvikler grundsoftware og spil til alle spillemaskinetyper. I 2014 stod Spillehallen.dk ApS overfor en opgradering af nogle systemer. Opgavens størrelse og tidshorisont gjorde, at Søren Thygesen, som er udviklingschef i Spillehallen.dk ApS, ikke ville lade sine interne udviklerressourcer håndtere opgraderingen. Så han udarbejdede en business case på projektet og henvendte sig i første omgang til en række danske konsulenthuse med opgaven.

“Mine beregninger i business casen var baseret på en forventet dansk timepris. I min dialog med flere af konsulenthusene fremgik det mere eller mindre tydeligt, at for de penge kunne jeg ikke vælge på øverste hylde blandt konsulenter, og at de heller ikke kunne garantere, at konsulenterne ville være allokeret 100 pct. til vores projekt. Begge dele gjorde, at jeg fik en dårlig mavefornemmelse,” fortæller Søren Thygesen.

Helt tilfældigt kom han i tanke om, at en konsulent, der tidligere havde hjulpet Spillehallen.dk ApS, dengang havde talt om, at ProData Consult havde et nearshoring-center i Polen. Derfor tog han kontakt til ProData Consult for at høre nærmere om timepriser, lokation, procesmodeller, line management og så videre.

“Det viste sig, at vi kunne få en seniorkonsulent til under det halve af timeprisen for en dansk udvikler, og at ProData derudover ville håndtere alt fra ansættelseskontrakter til lokaler i Warszawa og computerudstyr. Det lød interessant,” siger Søren Thygesen.

Imponerende CV’er

ProData Consult hjalp derefter med at matche lokale polske konsulenters CV op imod de tekniske krav, Søren Thygesen havde nedfældet i en projektbeskrivelse, og sendte ham en række profiler. Han udvalgte fem af profilerne og tog til Warszawa for at jobinterviewe dem.
“De efterlod alle et fint indtryk. De var flydende på engelsk og havde alle nogle meget imponerende CV’er,” siger Søren Thygesen.
Han endte med at udvælge to af konsulenterne. De takkede ja til jobbet, og derefter blev de nye polske medarbejdere inviteret til Danmark til en introduktionsuge i december 2014.

“Vi havde en lang uge, hvor vi pløjede alle de tekniske specifikationer i projektet igennem sammen med konsulenterne. Vi havde på forhånd dedikeret en tech lead i Danmark til at varetage den primære kontakt med de to polske konsulenter. Det var vigtigt for os, at vi tog ejerskab for projektet i Danmark. Det er jo ikke meningen, at vi skal beholde de polske konsulenter for evigt, så vi ville gerne have det internt forankret. Det har vist sig at være en god model,” siger Søren Thygesen.

Forstår dansk ironi og humor

Den 1. maj 2015 hyrede Spillehallen.dk ApS endnu en polsk konsulent, så de i dag har et polsk udviklerteam bestående af i alt tre personer. Det betyder, at man er knap så sårbare over for sygdom og andre uforudsete forhold sammenlignet med kun at have to konsulenter ansat.

Er jeres nye polske konsulenter rent fagligt på samme niveau som danske konsulenter?
“De er helt på niveau – hvis ikke over. Og så er de ekstremt selvkørende og tager meget ansvar. Vi er ikke i land med vores projekt endnu, så vi kan ikke lave en endelig evaluering. Men vi kan allerede nu fornemme, at kvaliteten af det arbejde, vi får udført i Polen, er meget høj,” siger Søren Thygesen.
Derudover forklarer han, at der rent kulturelt er flere ligheder end forskelle mellem polakker og danskere.

“Polakker har en kommunikationsform, som er meget europæisk. Jeg har selv arbejdet lidt med kinesiske konsulenter og også hørt om indiske, og der kan der godt være stor mentalitetsforskel på tværs af kulturerne. Men vores polske konsulenter forstår ironi, de forstår humor, og så har de den samme faglige referenceramme og opfattelse af arbejdsopgaver som danskere. Det er vigtigt,” siger han.

“Derudover er den sociale status for en dansk og en polsk udvikler nogenlunde den samme. Det kan godt være, at en dansk udvikler har en højere timeløn, men leveomkostningerne i Danmark er tilsvarende højere sammenlignet med leveomkostningerne i Polen. Så vores polske medarbejdere er ikke underlegne i forhold til deres danske kolleger. De har samme købekraft.”

Har I været i stand til at integrere jeres polske arbejdskraft i den danske organisation?
“Ja, det synes jeg. Der er ikke nogen af vores danske konsulenter, som føler, at vores polske konsulenter har taget arbejde fra dem. Det kan jeg godt garantere. Alle i Danmark kunne godt se, at vi ikke kunne løfte den opgave selv. Så der har været stor forståelse for vores nye kolleger hele vejen rundt.”

Det er gratis at prøve det af

Indtil videre kan Søren Thygesen ikke pege på noget, der er gået galt, eller som de ville have gjort anderledes, hvis de kunne spole tiden tilbage.

“Det eneste, jeg kan komme i tanke om, er, at vi gerne ville have sparret med andre virksomheder, som havde prøvet at stå i den situation, vi stod i, dengang vi overvejede at starte op. Nearshoring var forbundet med en vis usikkerhed for os, fordi vi aldrig havde gjort det før. Det, man frygter mest, er jo, at man ender med at spilde et halvt år på noget, der i sidste ende viser sig at være en dårlig ide. Der kunne det have været rart at høre fra andre virksomheder, hvilke fordele og ulemper der er forbundet med nearshoring i Polen.”

Var I nogensinde bekymret for, om I var for små til at nearshore?
“Ja, det var en overvejelse, vi gjorde os. Som lille virksomhed er man jo ret følsom over for, at konsulenternes timer bliver brugt optimalt, og at de ikke brænder dem af på noget ligegyldigt. Der kan en større virksomhed med et team på 20 lokale konsulenter bedre tåle et vist tidsspilde. Men vi har heldigvis fået tre konsulenter, som er meget dedikerede til opgaven,” siger Søren Thygensen.

Han runder af med at give et godt råd videre til virksomheder, der måtte gå i nearshoring-tanker med Polen som lokation.

“Tag til Warszawa og prøv det af. I ProDatas model er det gratis at få tilsendt en række CV’er på lokale konsulenter, og man kan gennemføre jobinterviews, før man beslutter sig for, om man ønsker at gå videre eller ej. Min mavefornemmelse faldt først endelig på plads, da jeg sad dernede og mødte konsulenterne. Derfra var det sværeste valg egentlig at beslutte, hvilke af de fem konsulenter vi skulle ansætte, for de var alle sammen meget kvalificerede,” slutter Søren Thygesen.


Om Spillehallen.dk

Spillehallen.dk ApS ejes og drives af Gaming-koncernen, som også ejer Compugame-DAE A/S – det fusionerede produkt af de to største spillere på det danske marked for gevinstgivende spilleautomater. Spillehallen.dk udvikler grundsoftware og spil til alle spillemaskinetyper, fra ældre lampe/hjul over 26”-touchskærmsmultispil til online-maskiner. Spillehallen.dk’s udviklingsafdeling er opdelt i tre geografisk adskilte Scrum-teams; et i Esbjerg, et i Aarhus og et i Warszawa i Polen. De har over 20 ansatte i alt.