Interview med Niels Brandt, adm. direktør.

Analyse ramte plet hos RealMæglerne

RealMæglerne er et netværk af selvstændige ejendomsmæglere med forretninger over hele landet. I RealMæglernes sekretariat og it-afdeling ønskede man en analyse af kædens forskellige it-platforme i jagten på en optimal og fremtidssikret driftsmodel. ProData Management vandt opgaven, og RealMæglerne er nu i gang med at implementere de anbefalede ændringer.

Interview med Niels Brandt, adm. direktør.

Niels Brandt er adm. direktør i RealMæglerne Holding A/S. Han har ca. 120 forretninger i sit mæglernetværk, som hver især er vigtige interessenter. Det gælder også inden for IT, hvor RealMæglerne gennem flere år har kørt med to forskellige ejendomssystemer til de mange mæglerforretninger.

“Igennem 15 år har vi selv udviklet på vores databasesystemer. Det gjorde efterhånden, at det var blevet meget personafhængigt og meget lidt fleksibelt i forhold til sygdom, nedbrud, weekendvagter osv. Det ønskede vi ikke. Vi ville gerne være mere personuafhængige. Vi var også i tvivl om, hvorvidt vi skulle droppe det ene af de to ejendomssystemer og kun køre med et. Vi havde internt drøftet outsourcing som en mulighed, men havde behov for eksterne konsulenter til at angive den rigtige retning for processen. Så vi formulerede seks konkrete problemstillinger, vi gerne ville have svar på,” siger Niels Brandt og forklarer, at RealMæglerne endte med at invitere tre leverandører til at byde på opgaven, og her vandt ProData Management ordren, fordi både oplæg og pris var i overensstemmelse med forventningerne.

Efter et indledende møde mellem RealMæglerne og ProData Managements konsulenter, hvor opgaven blev gennemgået i detaljer, satte parterne gang i analyseprocessen. Den involverede bl.a. dybdegående interviews med udvalgte RealMæglere samt research. På den baggrund udarbejdede ProData Management en rapport, der ikke alene besvarede de seks problemstillinger, men som også indeholdt anbefalinger til, hvordan man burde bemande og organisere IT-afdelingen i RealMæglernes sekretariat.

“Rapporten blev fremlagt på vores bestyrelsesmøde, hvor vi inviterede ProData Management med, så de kunne svare på eventuelle spørgsmål. Rapporten blev i det store og hele godkendt af bestyrelsen, som mente, at den ramte plet, idet den kom med nogle gode og alternative anbefalinger, som vi kunne bruge i vores virksomhed. Vi er nu i gang med at implementere anbefalingerne,” siger Niels Brandt.

Rapportens konklusion var blandt andet, at Realmæglerne skulle fortsætte med at have to ejendomssystemer i mæglerkæden.
“Der skal være valgfrihed for vores partnere. De skal ikke dikteres til at bruge en bestemt løsning. Det havde vi selv en formodning om, inden vi gik i gang med projektet, men det var selvfølgelig godt at få det bekræftet i rapporten,” forklarer Niels Brandt.

“Vi har nu taget hul på outsourcing-processen, men det tager noget tid at føre ud i livet. Vi ønsker blandt andet at slanke antallet af leverandører, men det gør man ikke bare fra den ene dag til den anden.”

Alt i alt har Niels Brandt været meget tilfreds med ikke bare leverancen fra ProData Management, men også den direkte kontakt med konsulenterne.

“Igennem hele forløbet har vi værdsat deres professionelle tilgang, og det har været en fornøjelse at arbejde sammen med dem. De forslag, de er kommet med, har været gennemarbejdede, og det tyder på, at de har sat sig grundigt ind i vores forretning,” slutter Niels Brandt.